Svaku državne sekretarke za energetiko več kot 11 milijonov € subvencij

Nadaljujemo z razkrivanjem energetskih podjetij, ki jim je država odobrila nepovratno finančno pomoč. Podjetju Energen v lasti Marka Seršena je državni Borzen odobril 11,5 milijona evrov spodbud. Gre za svaka državne sekretarke Tine Seršen, ki je na Ministrstvu za okolje podnebje in energijo pristojna za energetiko in sodeluje pri pripravi gradiv s področja energetike. Družinski trikotnik sklene še brat in soprog Andrej Seršen, ki je zaposlen v službi vlade za zakonodajo, kjer pregleduje in potrjuje vladne predpise.

Na podlagi Borzenovega dokumenta navajamo šest pozitivnih odločb, ki so različno datirane in vsebujejo različne zneske. Državni Borzen je podjetju Energen odobril 11,5 milijona evrov nepovratnih sredstev za soproizvodnjo električne energije in toplote iz lesne biomase.

ENERGEN, d. o. o.

Pozitivne odločbe in zneski:

28. 2. 2024 –  2.124.500 €

20. 5. 2024 – 1.214.000 €

21. 5. 2024 – 3.019.825 €

20. 6. 2024 – 2.746.675 €

31. 5. 2024 – 1.229.175 €

3. 6. 2024 – 1.214.000 €

SKUPAJ: 11.548.175 €

Podjetje Energen se je prijavilo na javni razpis za pridobitev nepovratnih sredstev, ki je bil v Uradnem listu objavljen 27. oktobra 2023 (URL, št. 109/2023). Podjetje je »vložilo vloge za različne projekte, ki se nanašajo na proizvodnjo električne energije in toplote iz lesne biomase. Gre za sklop napravi, ki so bile v javnem pozivu JP-OVE-01 deležne pomoči v višini 3.035 EUR/kWE (sklop 4),« so nam odgovorili iz državnega Borzena in potrdili višino odobrenih finančnih spodbud.

Dejstvo je, da je Tina Seršen državna sekretarka na Ministrstvu za okolje in prostor, kjer je pristojna za energetiko in tudi sodeluje pri pripravi zakonodaje iz omenjenega področja, svakinja direktorja podjetja Energen Marka Seršena.

Marko Seršen /Energen

Podzakonski predpis, na podlagi katerega Borzenov center za podpore dodeljuje nepovratna sredstva, so pripravili na okoljskem ministrstvu, kjer je prav za energijo pristojna državna sekretarka Seršenova, in sicer v Direktoratu za energijo. Zanimalo nas je, ali je pri pripravi Uredbe o pomoči za pospeševanje uvajanja energije iz obnovljivih virov, shranjevanja in toplote iz obnovljivih virov (Uradni list RS, št. 69/23) sodelovala tudi državna sekretarka Tina Seršen. Z ministrstva za okolje so odgovorili skopo, da so pri pripravi Uredbe sodelovali »strokovni sodelavci Direktorata za energijo.«

V tem primeru ne trčimo zgolj ob vprašanje odgovornosti javnih institucij ter upravljanja z javnim denarjem, temveč tudi ob domnevni konflikt interesov – ali so bila podjetju Energen sredstva odobrena zaradi političnih in osebnih povezav?

»Ostro zavračam očitke, da bi osebno kadarkoli kakorkoli vplivala na vsebino zakonodaje s ciljem omogočiti prednost nekomu zaradi osebnih poznanstev. Nemogoče pa je v Sloveniji (ali v katerikoli drugi državi) preprečiti, da bi se na javne razpise lahko prijavila tudi podjetja ali fizične osebe, s katerimi se politični funkcionarji osebno poznajo, takšne omejitve bi bile tudi absurdne in v praksi neizvedljive, nam je Tina Seršen odgovorila na vprašanje, ali bi lahko s pripravo zakonodaje podjetju svojega svaka omogočila ekskluziven položaj pri pridobitvi državne pomoči.

Veliko skrivnosti in politične povezav

Zato je na mestu vprašanje o vplivu sorodstvenih povezav. Ali obstaja vsaj majhna verjetnost, da bi lahko prišlo do vplivanja zaradi domnevnega konflikta interesov med člani iste družine, ki na eni strani delujejo v vladi in neposredno sodelujejo pri državnih energetskih projektih/razpisih, na drugi strani pa člani družine, ki pri teh istih javnih razpisih uveljavljajo svoje zasebne finančne interese? Tudi te očitke je državna sekretarka Tina Seršen zavrnila: »Ostro zavračam očitke, da bi kadarkoli kakorkoli vplivala na to, da bi omenjeno podjetje prejelo finančne ali druge spodbude, ali da bi imelo zaradi sorodstvene povezave z mano kakšno prednost pri javnih razpisih. O konkretnih vlogah na javnih razpisih, ki imajo sicer tudi jasne in javno objavljene kriterije in merila, kdo lahko spodbude dobi in kdo ne, obravnavava Borzen. V interne delovne procese Borzena nisem bila nikoli vključena niti nisem poskušala kadarkoli vplivati na obravnavo ali odločitve Borzena o konkretnih vlogah kateregakoli prosilca, ne samo podjetja Energen.«

Kot so nam odgovorili z Borzena, je bila končna vsebina javnega poziva za dodelitev nepovratnih spodbud usklajena z Ministrstvom za okolje in prostor. Zato nas je zanimalo, s kom konkretno na MOPE so sodelovali. Pri vprašanju smo spet naleteli na zid. »Zaradi zavezanosti k varovanju osebnih podatkov konkretnih imen sodelujočih oseb ne moremo posredovati.« Varovanje zasebnih podatkov je edini vladni argument za skrivanje informacij o tem, kdo je določal pogoje za dodelitev subvencij.

Se zgodba ponavlja?

»Nobeden izmed naših družinskih članov nima visokega položaja v vladi, zato kakršnakoli domneva o vplivu na razpis ni utemeljena,« pa nam je odgovoril direktor Energena Marko Seršen. Vendar ta navedba ni resnična. Njegova svakinja je državna sekretarka, torej visoka politična funkcionarka, neposredno vezana na mandat ministra. Je politično odgovorna za svoje področja dela. V vladni hierarhiji je vmesni člen, ki povezuje politične in strokovne dejavnosti ministrstva.

V vladni službi za zakonodajo je zaposlen tudi njegov brat in mož državne sekretarke Andrej Seršen, kjer kot strokovni sodelavec pregleduje in oblikuje mnenja o predlogih predpisov, ki jih pripravijo ministrstva in vladne službe; izjemoma (po sklepu vlade) tam pripravljajo tudi zakonodajo.

Omenjena trojica Seršenova se je pod drobnogledom javnosti in neodvisnih institucij znašla že ob vzniku afere o balkonskih sončnih elektrarnah pred poldrugim letom. Spomnimo: Tina Seršen je na ministrstvu za infrastrukturo (Seršenova se je šele po reorganizaciji vlade z ministrom Bojanom Kumrom preselila na ministrstvo za okolje, podnebje in energijo) pred dvema letoma sodelovala pri pripravi zakonodaje, ki omogoča postavitev balkonskih solarnih panelov. Za te pa ima v Sloveniji monopol samo eno podjetje in še to je v lasti njenega svaka Marka Seršena, podjetje Energen. Tudi v tem primeru se je Tina Seršen očitkov otepala, čeprav so bili pomisleki o morebitni regulativni prilagoditvi zakonov v korist določenega podjetja povsem tehtni in upravičeni. Ministrstvo državne sekretarke Seršenove je spremenilo tehnične pogoje tako, da ustrezajo Energenu. Tudi Marko Seršen je za medije potrdil, da so »edino podjetje, ki v celoti postavljamo balkonske solarne panele« in še, da je »zgolj naključje, da je žena mojega brata državna sekretarka, ki je pisala ta pravilnik«. Tudi v tem primeru je družinski trikotnik zaokrožil mož Tine Seršen in brat Marka Seršena Andrej Seršen, ki v službi vlade za zakonodajo pregleduje in potrjuje zakonodajo, ki nastaja tudi na ministrstvu, kjer je zaposlena njegova žena. A kljub jasnim sorodstvenim povezavam Komisija za preprečevanje korupcije (KPK) ni ugotovila nepravilnosti. Toda dejstvo, da je podjetje Energen edini ponudnik na trgu za določene storitve in da je pridobilo visoke finančne spodbude, še naprej vzbuja vprašanja o sistemski transparentnosti postopkov dodeljevanja subvencij in možnih zakonodajnih prilagoditvah v korist določenih gospodarskih subjektov.

Balkonske sončne elektrarne /Vklopi sonce

O vlogi Andreja Seršena v primeru dodeljevanja subvencij Borzena smo povprašali Službo vlade za zakonodajo. Na vprašanje, za katere zadeve je v postopku priprave predpisov odgovoren Andrej Seršen in ali pripravlja zakonodajo tudi s področja energetike na MOPE, so nam odgovorili, da je »strokovni sodelavec Sektorja za kmetijstvo, okolje in prostor, trenutno na delovnem mestu sekretar. Delovno področje, s katerim se ukvarja Andrej Seršen, je že od leta 2010 povezano pretežno z zadevami, ki se nanašajo na področja prostora, graditve objektov, okolja, ravnanja z odpadki, odprave posledic naravnih nesreč, in ostaja nespremenjeno tudi po razširitvi delovnih področij novega Ministrstva za okolje, podnebje in energijo s področjem energetike. Pregled zadev s tega področja je v okviru organizacije dela Službe tudi po omenjeni reorganizaciji državne uprave iz leta 2023 ostal nespremenjen in se s predpisi na področju energetike še naprej ukvarjajo pretežno uslužbenci iz Sektorja za javne finance in gospodarsko ureditev.«

Glede na tesna sorodstvena razmerja med izpostavljenimi bi bilo nenavadno, da se družinski člani kljub redkim stikom ne bi kdaj v letu vendarle srečali in se ob tem ne pogovarjali tudi o službenih zadevah. Ker se zadeve ponavljajo, bi bilo ob aktualnih vprašanjih lobističnih stikov, ki se trenutno vrtijo okoli stikov predsednice državnega zbora Urške Klakočar Zupančič, morda smiselno tudi evidentirati, ali so tudi lobistični stiki med družinskimi člani podjetniki, državnimi funkcionarji in uradniki ustrezno dokumentirani in nadzorovani? Razpis Spirita so denimo razveljavili tudi zaradi vplivov sorodstvenih razmerij ter izpostavljenih povezav med prejemniki subvencij in vladno stranko SD.

Do subvencije tudi pod drugimi vladami

Marko Seršen je v svojem odgovoru še zapisal, da do danes od Borzena niso prejeli nobene finančne spodbude. Dodal pa je še: »Prav tako glede na razvoj projektov kaže, da jih verjetno tudi ne bomo«. Od Marka Seršena smo želeli pridobiti še podatek, ali je subvencije in v kakšnem obsegu prejemal tudi pod drugimi vladami, vendar pa v podjetju o teh podatkih, kot so zapisali, ne vodijo evidence: »Podatkov o številu in višini prejetih spodbud pod posameznimi vladami nimamo, saj tovrstne evidence ne vodimo.« Na Borzenu so nam ob tem povedali, da je Energen v podporno shemo za realizacijo investicij v okolju prijazne načine proizvodnje električne energije z več napravami vstopil pred več kot 10 leti.

Energen je od državnega Borzena med letoma 2015 in 2025 prejel 4.179.695,51 €. (Vir: Erar).Prihodki so se mu pod Golobovo vlado povečali za dober milijon napram letom prej (leto 2020: 2.221.827 € – leto 2023: 3.599.827). Čisti poslovni izid je od leta 2020 višji za šestkrat. Leta 2020 je znašal 129.802 €, leta 2023 pa 904.774 €. (Vir: EBONITETE.SI)

Izpostavljanje tematike razdeljevanja finančne pomoči gospodarskim družbam je pomembno zaradi zagotavljanja transparentnosti in integritete. Javnost ima pravico vedeti, na kakšen način so dodeljena sredstva pravnim ali fizičnim osebam, ki denar prejemajo neposredno iz državnega proračuna. Prav tako mora biti pregledno, kdo je sodeloval pri pripravi zakonodaje, ki določa pogoje za upravljanje in dodelitev državnih subvencij. Na obeh straneh mora biti izpolnjena osnovna maksima politike prevzemanja osebne odgovornosti pri vseh vpletenih. Preverjanje postopkov dodeljevanja subvencij še upravičuje javni interes za pravično porabo javnih sredstev – da sredstva resnično prispevajo k pospeševanju obnovljivih virov energije in ne služijo zasebnim interesom

*******************************************

Podprite neodvisno novinarstvo:

Zakaj naju podpreti?

Ker sva neodvisni od kapitalskih elit in politike. Ker so nama najpomembnejši ljudje in njihove pravice.V svetu, kjer so glasovi šibkejših pogosto utišani, kjer kapitalski pritiski vsakodnevno preprečijo, da infomacije pridejo na dan je preiskovalno novinarstvo naš zadnji branik pravice in resnice. Novinarstvo v Sloveniji je ujetnik gradbenih in političnih interesov. Mediji so izrabljeni za blatenje posameznikov, ter za obračunavanje s političnimi nasprotniki.

Vaša podpora pomeni več kot le donacijo:
Pomeni, da verjamete v svet, kjer so krivice lahko popravljene, verjamete v svet, kjer bogati ne morejo plačati in preprečiti objav in verjamete v naju. Da sva pogumni in da objaviva vse kar presodiva, da je v javnem interesu.

Vaša donacija omogoča raziskovanje nepravilnosti, razkrivanje skritih zgodb in zaščito tistih, ki nimajo glasu. Pomagate nam, da se borimo proti korupciji, dezinformacijam in nepravičnosti.

Portal Preiskovalno.si. se osredotoča na teme, ki so povezane s starejšimi, na teme, povezane s človekovimi pravicami, na zdravstvo, okolje in politiko.

Scroll to Top