Milijonski aneksi, domnevni prirejeni razpisi za vnaprej določenega ponudnika ter takojšnje podražitve. To je le nekaj stvari, na katere je opozoril Peter Verbič, ki je bil do nedavnega zaposlen na Darsu kot vodja mehanizacije v avtocestni bazi v Postojni. Ko je začel opozarjati na nepravilnosti, je dobil odpoved iz poslovnih razlogov. Kot pravi, je nepravilnosti prijavil tako Nacionalnemu preiskovalni uradu (NPU) kot komisiji za integriteto pri Darsu, nihče pa ni reagiral. Na Darsu njegove trditve o prirejenih razpisih in drugih nepravilnostih zanikajo! Raziskali smo.
Primer, ki ga izpostavi odpuščeni Verbič, je menjava slovenskega zastopnika za vzdrževanje strojev za talne označbe, ki je bila po njegovih besedah vnaprej dogovorjena. Že več let vozila za talne označbe Darsu zagotavlja nemško podjetje Hofmann, ki ima v Sloveniji svojega zastopnika, in ta skrbi za servise. Servis je do nedavnega opravljalo kranjsko podjetje MBM, d. o. o., ki pa je posel izgubilo. Po podatkih spletne strani EBONITETE.SI so se podjetju MBM d.o.o prihodki po tem dogodku tudi znižali. (vir: www.ebonitete.si)
Kako so organizirali posel novemu zastopniku in izrinili MBM?
Kot pravi Verbič, so se pritiski po menjavi zastopnika v Sloveniji začeli leta 2022 na sejmu v Amsterdamu, ko je srbski zastopnik Ivan Ignjatijević začel kritizirati slovenskega.
»Verjetno je takrat že imel načrt, da bo prevzel še slovensko zastopstvo,« komentira Verbič, ki nam je posredoval »časovnico dogovorov, ki so po njegovem pripeljali do spornega razpisa«.
- 12. 7. 2022 se v avtocestni bazi v Postojni (kjer je vodja mehanizacije Verbič) med servisom pokvarjenega vozila H60/2500EX poleg takratnega slovenskega zastopnika, podjetja MBM, d. o. o., znajdejo še strokovni sodelavec Darsa Miha Kapelj, zastopnik za srbski trg podjetja Hofmann Ivan Ignjatijević ter slovenski podjetnik in prijatelj Ignjatijevića Andrej Čanželj. Da se je to srečanje zgodilo, sta nam potrdila tako slovenski zastopnik MBM, ki je mesece kasneje izgubil zastopstvo, kot tudi vodja tehnične službe Darsa Miha Kapelj. Kapelj danes trdi, da ga je vodstvo Darsa poslalo na ta sestanek in da je takrat prvič videl Ignjatijevića in Čanžlja.
- Čez dva meseca, 23. 9. 2022, je nemško podjetje Hofmann preklicalo zastopstvo podjetju MBM in ga podelilo podjetju Ivana Ignjatijevića. V pismu so Nemci napisali, da bo Ignjatijević postal ekskluzivni zastopnik za Slovenijo, in sicer z datumom 1. 1. 2023.

- In le nekaj mesecev kasneje Dars objavi nov razpis (pripravi ga Miha Kapelj) za vzdrževanje strojev. V razpisu je zahteva, da mora slovenski zastopnik imeti potrdilo o zastopstvu tovarne Hofmann (ki ga ima Ignjatijević).
- Na razpis se prijavi slovensko podjetje Neks, d. o. o., z direktorjem Andrejem Čanžljem in s podizvajalcem, podjetjem VIV Trading, d. o. o., Beograd, Ivana Ignjatijevića (ki je zastopnik Hofmanna in ustreza razpisnim pogojem.)
Ključno vprašanje
Ali je torej pred razpisom, že 12. 7. 2022 padel dogovor, kdo bo novi serviser za stroj/vozilo, ki ga ima v lasti Dars? Ali so bile zvišane cene vnaprej določene? Kje je pristala razlika v ceni?
Kaj pravijo vpleteni?
Verbič, ki je bil vodja mehanizacije v Postojni in je vse to videl in na to opozoril, pravi, da je nenavadno, da so se omenjeni dobili julija 2022 v Postojni, torej pred novim razpisom. Očitno sta Ignjatijević in Čanželj (ki kasneje zmagata na razpisu) že takrat imela načrt, da bosta prevzela posel kranjskemu podjetju MBM, in sta po besedah Verbiča prišla opazovat servisiranje stroja (da bi osvojila know-how). Verbič dodaja, da je sporno, da je v razpisu zahteva, da mora imeti bodoči serviser/ zastopnik potrdilo o zastopstvu Hofmanna. To namreč pomeni, da se na razpis v Sloveniji lahko prijavi samo podjetje, ki ga določi Hofmann. To podjetje potem Darsu za servisiranje izstavi cene, povečane za maržo. Ta nova cena pa se je po menjavi zastopnika zelo povišala. Je Dars to vedel vnaprej? Je bila dogovorjena? So se povišale cene v Nemčiji ali le marže v Sloveniji?
Miha Kapelj z Darsa, ki je sestavil razpis in kasneje postal tudi vodja službe za podporo vodenja avtocestne baze po pooblastilu (ne pogodbeno in ne vezano na ta posel), nam je povedal, da so ga na sestanek 12. 7. 2022 poslali nadrejeni, da je tam prvič videl Ignjatijevića in Čanžlja, da je pred potekom prejšnje pogodbe pripravil popolnoma enak razpis, kot je bil leta 2019 in da je zahtevo, da je ekskluzivni zastopnik Hofmanna, moral predložiti tudi prejšnji zastopnik MBM. Kapelj je za to priložil tudi link. Kapelj nam je v telefonskem pogovoru povedal, da Dars ne mora določati, koga bo za zastopnika imenoval Hofmann in da sami nimajo vpliva na to, ali bo to kranjsko podjetje MBM ali Neks. Na vprašanje, zakaj potrebujejo posredniško podjetje, pa je povedal, da mora obstajati serviser v Sloveniji, da bi bili servisi v tujini predragi in da bi predlogo trajali. Glede cen pa je povedal, da ne drži, da se so se povišale za 300 %, pač pa za 100 % – in da je to za njih še vedno sprejemljivo.
Vloga Ivana Ignjatijevića
Ignjatijević je tisti, ki se je z nemškim podjetje Hofmann dogovoril za zastopstvo v Sloveniji, kar je povsem legalno in dopustno. Nemci sami odločajo, kdo bo njihov zastopnik. Zakaj so zastopstvo vzeli slovenskemu podjetju in ga za področje Slovenije dali njemu, smo vprašali v nemški Hofmann, odgovore čakamo. Dejstvo je, da se Ignjatijević, ki ima podjetje v Srbiji, sam ne bi mogel prijaviti na slovenski razpis, zato je potreboval slovensko podjetje. In tu je vstopil v igro Andrej Čanželj s podjetjem Neks. Kot pravi odpuščeni Verbič, se Ignjatijević in Čanželj poznata že od prej in zato sta bila 12. 7. 2022 v Postojni, kjer sta spoznala tudi pripravljavca bodočega razpisa – Kaplja. Čanželj nam je po telefonu povedal, da Kaplja nikoli prej ni srečal, pač pa da ga je spoznal po razpisu. Kapelj je najprej povedal, da so bili vsi našteti v Postojni tistega 12. julija, kasneje pa je povedal, da se točno ne spomni kdo je bil in kdo ne.
Druge podrobnosti
Andrej Čanželj, ki je po posredovanju Ignjatijevića dobil posel na Darsu za servisiranje vozila, Ignjatovičevo podjetje pa je postalo podizvajalec, se sicer z določenimi zaposlenimi z Darsa pozna več let, saj z njimi kolesari. To razkrivajo štartne liste kolesarskih dirk in pa slike na facebooku. Čanželj tega danes ni zanikal, je pa za Preiskovalno povedal, da ni nikoli vplival na nikogar, da so dobili posel na Darsu, kar je verjetno res, saj so o vsem odločali pri nemškem Hofmannu. Čanželj pa se v teh krogih vrti že več let, saj je bil pred leti vpleten v afero, o kateri je poročalo Delo. Takrat so poročali o izčrpavanju podjetja, ki je bilo povezano z Darsom. Ali torej davkoplačevalska sredstva z višjimi cenami izčrpava zdaj, smo ga vprašali. Odkar je prevzel posel namesto MBM, so se končne cene za Dars povišale.
Čanželj nam je povedal, da o povišanih cenah ne ve nič, da so ga v Hofmannu prosili, da prevzame servis in da je le posrednik in da nam cen ali svojih marž ne bo razkril. O poznanstvu z Ignjatijevićem ni povedal nič. Dars smo zaprosili za cene točno določenih artiklov, pa nam jih niso poslali. Prosili smo za cene, ki so jih plačevali v času podjetja MBM in zdaj, ko so izbrali Neks. Konkretnega odgovora niso dali, so pa napisali: »Na osnovi pregleda in primerjave enotnih cen določenih artiklov ugotavljamo, da so se te v štirih letih podražile za dobrih 100 odstotkov. Ker je naročnik nujno potreboval kvalificiranega/pooblaščenega izvajalca servisno vzdrževalnih del, je z ozirom na zgoraj navedena dejstva in specifične okoliščine zaključil, da so ponudbene cene zanj še vedno sprejemljive.«
Po naših neuradnih informacijah, ki jih preverjamo, nemški Hoffman cen ni povišal za 100 %, pač pa je maržo povišal posrednik, torej Neks, skupaj s podjetjem Ignjatijevića. A tega nam niso potrdili.
Vprašanja, ki ostajajo so:
Je bil razpis na katerem so zamenjali serviserja dogovorjen tudi z Darsom? Je Dars vedel vnaprej, da bodo končne cene višje?
Je za končno višjo ceno kriva samo marža novega zastopnika?
Ali so Nemci seznanjeni s podražitvami v Sloveniji in koliko so še dopustne marže za slovenskega oz. srbskega zastopnika?
Zakaj je za nemško podjetje sprejemljivo, da je zastopnik v resnici srbsko podjetje in ne slovensko?
Miha Kapelj z Darsa nam je dodatno še razložil, da sicer razmišljajo, da bi namesto Hofmanna, ki jim je prodalo to vozilo in ima svojega v zastopniku svojega serviserja (Neks d.o.o), razširili razpis in kupili še kakšno drugo vozilo. Javili so se Finci, Nemci in Američani, je povedal.
Odpuščeni Verbič, ki je opozoril na vse nepravilnosti in dobil odpoved, je dodal, da je najbolj razočaran nad komisijo za integriteto na Darsu, ker po njegovi prijavi vseh teh okoliščin ni naredila nič. Kot pravi, bi moral biti zaščiten kot prijavitelj, pa so po prijavi kar njegovi nadrejeni izvedeli za prijavo in ga odpustili. Pravi, da se je obrnil tudi na Ribiča, neuspešno. Sam trdi, da gre v tej zadevi za kršenje javnih razpisov ter zakona o omejevanju konkurence, da gre za nedopustne dogovore, da gre za izločanje slovenskega serviserja in imenovanje namišljenega posrednika (Neks) zato, da posel servisa v bistvu pridobi tretji zastopnik izven EU. Slovenske nadzorne institucije poziva, da opravijo svoje delo.
Gradnja poslovne stavbe z drugim aneksom
Preden Verbič zaključi, pove še, da je nova poslovna stavba Darsa na Griču dobila že drugi aneks, kar so nam na Darsu tudi potrdili. Gre za zgodbo, v katero sta vpletena brata Ribič – Brane Ribič vodi gradnjo nove poslovne stavbe Darsa ob ljubljanski avtocesti, njegov brat pa je predsednik uprave Andrej Ribič. Na vprašanje, ali je petmilijonskemu aneksu, ki je gradnjo nove stavbe Darsa z 20 milijonov podražil na 25 milijonov, res sledil še dodaten aneks, so na Darsu odgovorili, da je bil 18. 2. letos sklenjen aneks 2 k pogodbi zaradi nujnih nepredvidenih del, ki so potrebna za dokončanje del, in sicer v obsegu, ki je bil predlagan in potrjen s strani nadzornega inženirja! Stavbo gradi novomeški gradbinec CGP. Že s prvim aneksom je ponudba CGP postala najvišja med vsemi prispelimi ponudbami.
*****************************************
Želite podpreti neodvisno novinarstvo?

Zakaj naju podpreti?
Ker sva neodvisni od kapitalskih elit in politike. Ker so nama najpomembnejši ljudje in njihove pravice.
V svetu, kjer so glasovi šibkejših pogosto utišani, kjer kapitalski pritiski vsakodnevno preprečijo, da infomacije pridejo na dan je preiskovalno novinarstvo naš zadnji branik pravice in resnice. Novinarstvo v Sloveniji je ujetnik gradbenih in političnih interesov. Mediji so izrabljeni za blatenje posameznikov, ter za obračunavanje s političnimi nasprotniki.
Vaša podpora pomeni več kot le donacijo:
Pomeni, da verjamete v svet, kjer so krivice lahko popravljene, verjamete v svet, kjer bogati ne morejo plačati in preprečiti objav in verjamete v naju. Da sva pogumni in da objaviva vse kar presodiva, da je v javnem interesu.
Vaša donacija omogoča raziskovanje nepravilnosti, razkrivanje skritih zgodb in zaščito tistih, ki nimajo glasu. Pomagate nam, da se borimo proti korupciji, dezinformacijam in nepravičnosti.
Podprite preiskovalno novinarstvo. Podprite resnico. Vsak prispevek šteje.
Portal Preiskovalno.si. se osredotoča na teme, ki so povezane s starejšimi, na teme, povezane s človekovimi pravicami, na zdravstvo, okolje in politiko.