V članku s pomočjo odprtokodnih podatkov, dostopnih analiz in medijskih objav analiziramo nedavno helikoptersko nesrečo v New Yorku (10. aprila 2025 ), letalsko nesreče na Veliki planini v Sloveniji (10. marca 2025) in nesrečo manjšega letala v Prekmurju (17. novembra 2024), kjer so umrle tri mlade osebe.
Helikopterska nesreča v New Yorku (10. aprila 2025)
Pred tremi dnevi je odmevala helikopterska nesreča v New Yorku, kjer je življenje poleg pilota izgubila še petčlanska družina iz Španije.

Slika (vir) (vir)

Slika (vir)
Ameriški mediji so poročali, da je so žrtve nesreče Agustín Escobar, izvršni direktor Siemensovega oddelka za železniško infrastrukturo v Španiji, njegova žena Merce Camprubi Montal in njuni trije majhni otroci. Družina je praznovala mamin 40. rojstni dan. Tragedija se je zgodila okoli 15.15 po lokalnem času kmalu po tem, ko je helikopter vzletel iz središča New Yorka. Vzrok strmoglavljenja še vedno preiskujejo, v več ameriških medijih pa so poročali, da je letalo začelo razpadati že v zraku.
Podatki:
1. Tip letala: Bell 206L-4 LongRanger IV
2. Kraj nesreče: Reka Hudson, New York, ZDA
3. Število žrtev: 6
Helikopter Bell 206L-4 je vzletel z Downtown Manhattan Heliport in opravljal turistični polet okoli južnega Manhattna ter kipa svobode. Približno osemnajst minut po vzletu je pilot sporočil, da se vrača zaradi nizkega nivoja goriva. Kmalu zatem se je po pripovedovanju prič in nekaterih letalskih strokovnjakov zgodila mehanska odpoved – odlomil se je glavni rotor, kar je povzročilo razpad helikopterja v zraku.

slika – trenutek padanja (vir)
Helikopter je strmoglavil v reko Hudson v bližini Jersey Cityja. Vsi potniki in pilot so izgubili življenje. Na Ameriškem uradu za varnost v prometu (NTSB) niso želeli ugibati o vzroku nesreče, več različnih letalskih strokovnjakov v ameriških medijih je opozorilo na odpoved rotorja. Vzrok, če bo potrjen, pa je verjetno utrujenost materiala ali nepravilno vzdrževanje helikopterja.
Letalska nesreča v Prekmurju (Gančani, 17. novembra 2024)
Uvodno poročilo letalske nesreče 17. 11. 2024 v Gančanih v Prekmurju, kjer so umrle tri mlajše osebe, med njimi tudi znani harmonikar in folklorist ter članica skupine Iskrivi muzikanti, kaže na slabo vreme.
Razmere za letenje so bile izredno neugodne, kar bi lahko bil potencialen vzrok nesreče. A končnega poročila še ni. Letalo je vzletelo na mariborskem letališču okoli 11.20, vreme je bilo sončno, letelo je proti Prekmurju, tam pa naj bi bila gosta megla. Strmoglavilo je okoli 12. ure.


Podatki
1. Tip letala: Cessna 172
2. Kraj nesreče: Gančani, Prekmurje, Slovenija
3. Število žrtev: 3 (mlajši odrasli potniki)
Vremenska slika:
Nad severno Evropo je bilo območje nizkega zračnega tlaka, nad srednjo Evropo pa območje enakomernega zračnega tlaka. Z jugozahodnimi vetrovi je v nižje plasti nad Pomurjem pritekal vlažen zrak.
Vzhodno od linije Mureck – Ormož je bila prisotna gosta megla s horizontalno vidljivostjo okoli 300 metrov in vertikalno vidljivostjo približno 60 metrov. Meteorološka postaja v Rakičanu je ob času nesreče zabeležila temperaturo –0,2 °C.
Napovedi za čas med 10. in 12. uro so označevale razmere kot »X«, kar pomeni, da vizualno letenje (VFR) ni bilo dovoljeno ali varno. Popoldanska napoved pa je dodatno poslabšala pričakovanja glede izboljšanja razmer.


Na podlagi tega vremenskega poročila je jasno, da so bile razmere za letenje izrazito neugodne, kar kaže na pomemben vpliv vremena kot potencialnega vzroka nesreče. Preiskava o tehničnem stanju letala sicer še poteka.
Letalska nesreča na Veliki planini, Slovenija (10. marca 2025)
10. marca zgodaj zjutraj je švedski podjetnik in nekdanji politik Carl Lundstöm iz Zagreba poletel proti St. Moritzu. V slovenskem zračnem prostoru je kontrola zračnega prometa stik z letalom izgubila nekaj po 8. uri zjutraj na območju Velike planine.

Iskalna akcija, v katero so bili vključeni policisti in reševalne službe, je bila otežena zaradi slabega vremena in vidljivosti. Torej tudi v tem primeru je bilo vreme neugodno.
Reševalne ekipe so nato nekaj po 12.30 na Veliki planini odkrile dele letala na območju ene od koč. V njej so nato našli večji del ponesrečenega letala in truplo švedskega podjetnika.

Foto: PU Ljubljana
Podatki:
1. Tip letala: Mooney M20R Ovation 2 GX
2. Kraj nesreče: Velika planina
3. Število žrtev: 1 (pilot)
Letalo je krožilo na višini 2950 metrov nadmorske višine, ko se je približalo območju z več gorskimi vrhovi. Nato je začelo desni zavoj navzdol, ki se je razvil v spiralni padec. Zadnji zabeleženi podatek kaže, da je letalo povprečno padalo s hitrostjo –17.250 čevljev na minuto, kar pomeni zelo hiter in nenadzorovan padec (približno 5.250 m/min – kar kaže na nenadno izgubo nadzora ali letalne sposobnosti).
Vremenske razmere ob 9.30 po lokalnem času (približno 10 minut po nesreči):
Veter: iz smeri 320° (severozahod) s hitrostjo 7 vozlov (~13 km/h)
Vidljivost pri tleh: približno 7 kilometrov
Padavine: rahlo deževanje
Oblačnost: Zlomljena plast na višini 2000 čevljev nad tlemi (~600 m)
Popolnoma oblačno (overcast) na 3200 čevljih nad tlemi (~975 m)
Temperatura: 9 °C
Rosišče: 8 °C (majhna razlika → visoka vlaga, skoraj megla)
Zračni tlak: 29,74 in Hg = 1007 hPa
Podatki kažejo, da je letalo letelo nekaj metrov nad oblaki. Oblačnost je bila gosta in nizka, megla ni bila izključena, razmere pa so bile zahtevne za letenje. Preiskovalci letalskih nesreč so za več medijev potrdili, da se je potrebno izogibati prehitrim ocenam, končno poročilo bo dalo odgovore o vzrokih, ki so lahko tudi tehnične narave.
Splošno letalstvo (kamor spadajo manjša zasebna letala in helikopterji) ima sicer višjo stopnjo nesreč kot komercialno letalstvo, vendar je še vedno varno. Večina teh nesreč nastane kot posledica vremenskih pogojev, človeške napake ali neustreznega vzdrževanja. Vir: U.S. National Transportation Safety Board (NTSB) Annual Review, 2023:
********************************************************
PODPRITE NEODVISNO NOVINARSTVO

Zakaj naju podpreti?
Ker sva neodvisni od kapitalskih elit in politike. Ker so nama najpomembnejši ljudje in njihove pravice.V svetu, kjer so glasovi šibkejših pogosto utišani, kjer kapitalski pritiski vsakodnevno preprečijo, da infomacije pridejo na dan je preiskovalno novinarstvo naš zadnji branik pravice in resnice. Novinarstvo v Sloveniji je ujetnik gradbenih in političnih interesov. Mediji so izrabljeni za blatenje posameznikov, ter za obračunavanje s političnimi nasprotniki.
Vaša podpora pomeni več kot le donacijo:
Pomeni, da verjamete v svet, kjer so krivice lahko popravljene, verjamete v svet, kjer bogati ne morejo plačati in preprečiti objav in verjamete v naju. Da sva pogumni in da objaviva vse kar presodiva, da je v javnem interesu.
Vaša donacija omogoča raziskovanje nepravilnosti, razkrivanje skritih zgodb in zaščito tistih, ki nimajo glasu. Pomagate nam, da se borimo proti korupciji, dezinformacijam in nepravičnosti.
HVALA.