Razkrivamo, kako je Svoboda leto pred volitvami spremenila pravila dodeljevanja sponzorstev in donacij v državnih podjetjih in jih povečala za trikrat. V Slovenskem državnem holdingu (SDH), kamor so pred kratkim imenovali Damirja Črnčeca, trdijo, da je cilj povečanja sredstev družbena odgovornost, a natančno branje dokumenta razkriva drugačno interpretacijo.
Slovenski državni holding (v nadaljevanju SDH) je v dokumentu priporočila in pričakovanja za upravljanje družb, v katerih ima država kapitalsko naložbo, decembra lani spremenil in omilil zgornjo mejo donacij na 0,1 % prihodkov državnega podjetja (prej je bila 0,03 %), kar pomeni trikratno povečanje. Če upoštevamo, da gre za podjetja z milijonskimi prihodki, je to znaten znesek javnega denarja, ki bo zdaj lažje dostopen za »družbeno odgovorne aktivnosti«, kot jih imenujejo v SDH. A ko smo prebrali točko 3.10, tam natančno piše, da ni primarna družbena odgovornost, kot trdijo na SDH, pač pa, da je primarni cilj sponzorstva izboljšanje prepoznavnosti oz. podobe družbe oz. njenih produktov ter prispevati k doseganju poslovnih ciljev družbe (zlasti izboljšanju donosnosti, lahko pa tudi drugih poslovnih ciljev družbe).
Šele potem pa je govora o podrejenem oz. sekundarnem cilju: »Temu namenu je podrejen in komplementaren pozitiven prispevek k družbenemu okolju (družbena odgovornost). Sponzorstvo mora doseči ciljni trg (ciljno publiko na ciljnem geografskem območju) in se dodeljevati subjektom oziroma entitetam, povezovanje s katerimi lahko pri ciljni publiki ustvari pozitiven vtis, odziv oziroma odnos do družbe oziroma njenih produktov.«

Financiranje medijev pred volitvami
Torej: primarni cilj je podoba podjetja, sekundarni pa prispevek k skupnosti! Podoba pa se lahko postavlja v izbranih medijih, kamor se bodo lahko s trikratnim povečanjem preko javnih podjetij kanalizirala javna sredstva.
Ali ta sprememba pomeni, da bi državna podjetja trikrat več sredstev namenila izbranim medijem? Na SDH nam na to vprašanje niso odgovorili, smo pa sami poklicali več nadzornikov. Povedali so, da »zmanjšanje omejitev doniranja in sponzoriranja pred volitvami lahko sproža sum, da je cilj povečati količino javnega denarja, ki se steka v določene vnaprej dogovorjene organizacije, ki so politično povezane z vladajočo stranko. Prav tako lahko s financiranjem navidezno »nevtralnih« prejemnikov, državna podjetja plačujejo tiste, ki z medijskimi kampanjami vračajo usluge ali favorizirajo določene opcije.«
Kam bo šlo trikratno povečanje sredstev?
Če bodo donacije in sponzorstva javna in transparentna, bo argument SDH lahko verodostojen. Če pa bodo med prejemniki izbrani mediji ali posamezniki in njihove organizacije, ki so blizu vladajoči politiki, pa bi lahko šlo za prikrito financiranje političnih strank, pravijo naši viri.
Pogledali smo donacije in sponzorstva nekaterih podjetij v državni lasti.
Gen energija, v kateri so (v njenem Gen I )nasprotovali javnim objavam v aplikaciji ERAR, prav tako pa ne razkrivajo, koliko sredstev namenijo določenim medijem, ima na spletu pomešano popisane donacije, sponzorstva, svetovanja in intelektualne storitve.(vir) Od vseh so donacije najnižje, sponzorstva višja, svetovanja in intelektualne storitve pa nekje v milijonih evrih.
SID banka nam prejemnikov sponzorskih sredstev in donacij ni posredovala, čeprav smo jih k temu pozvali. Napisali so, da »pri dodeljevanju sponzorskih sredstev SID banka upošteva Priporočila in pričakovanja Slovenskega državnega holdinga (SDH). S tem zagotavljamo preglednost postopkov, gospodarno in učinkovito rabo sredstev. V letu 2024 smo sklenili sponzorske pogodbe v skupni vrednosti 64.122,42 EUR, v prvih dveh mesecih leta 2025 pa nismo sklenili nobenega novega sponzorstva.«
Dodali so še, »da načeloma ne gre za klasična sponzorstva, temveč predvsem za promocijo banke na strokovnih dogodkih, srečanjih in konferencah, kjer predstavljamo naše storitve in razvojno vlogo banke. Izbor dogodkov temelji na ustreznosti ciljne skupine, ki je pomembna za dejavnost SID banke – denimo podjetja, občine ali posamezni gospodarski sektorji.«
Prejemnike bomo objavili naknadno.
Kako je pri drugih državnih podjetjih?

Pošta Slovenije ima najbolj transparentno in hitro dostopne informacije na spletni strani.

Največ donacij in sponzorstev pa najdemo na spletnih straneh (javne objave) Slovenskih železnic, ki najbolj razpršeno donirajo in sponzorirajo slovenski šport, male, velike klube, predvsem pa različne športe in ljubiteljska združenja. Hkrati pa gre velik del za humanitarne organizacije in posameznike, ki se znajdejo v kritičnem trenutku in na to opozorijo mediji.

Tako kot pri Gen energiji so podatki sicer pomešani tudi z oglaševanjem v medijih. Kot nam je povedal generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes, na železnicah za sponzorstva in donacije namenijo 900 tisoč evrov letno, nekaj pa je tudi nematerialnih donacij, ko denimo donirajo tirnice za sanacijo škode, ki je nastala v naravni nesreči.

Tudi v Luki Koper od leta 2010 sponzorska in donatorska sredstva razdeljujejo preko razpisa sklada Živeti s pristaniščem, vendar pa obravnavajo tudi vloge, ki jih prejmejo mimo razpisa, piše na spletni strani, kjer so dostopni podatki o nekaterih prejemnikih in skupno število sredstev, ki so jih namenili za to dejavnost.


Natančnih podatkov o vsakoletnih prejemnikih pa nismo našli. Za leto 2024 jih bomo objavili naknadno.
********************************************************
PODPRITE NEODVISNO NOVINARSTVO

Zakaj naju podpreti?
Ker sva neodvisni od kapitalskih elit in politike. Ker so nama najpomembnejši ljudje in njihove pravice.V svetu, kjer so glasovi šibkejših pogosto utišani, kjer kapitalski pritiski vsakodnevno preprečijo, da infomacije pridejo na dan je preiskovalno novinarstvo naš zadnji branik pravice in resnice. Novinarstvo v Sloveniji je ujetnik gradbenih in političnih interesov. Mediji so izrabljeni za blatenje posameznikov, ter za obračunavanje s političnimi nasprotniki.
Vaša podpora pomeni več kot le donacijo:
Pomeni, da verjamete v svet, kjer so krivice lahko popravljene, verjamete v svet, kjer bogati ne morejo plačati in preprečiti objav in verjamete v naju. Da sva pogumni in da objaviva vse kar presodiva, da je v javnem interesu.
Vaša donacija omogoča raziskovanje nepravilnosti, razkrivanje skritih zgodb in zaščito tistih, ki nimajo glasu. Pomagate nam, da se borimo proti korupciji, dezinformacijam in nepravičnosti.
HVALA.