Dušan Mes / SŽ
Razkrivamo mrežo poslovnih, političnih in domnevno koruptivnih zavezništev v gospodarskem imperiju pod vodstvom Dušana Mesa. Kdo vse je ujet v zanko podkupovanj in fiktivnih plačil? Zakaj drvijo v propad ključni hišni podizvajalci in kdo ostaja pri državni skledi?
Planet Trans, prevozi in storitve, ki je obenem tudi 100-odstotni lastnik podjetja SŽ Express, podjetja za transportne, kurirske in druge storitve, je od lani v stečaju. Podjetje je davčni neplačnik, ki državi dolguje med 500.000 in 1.000.000 evrov. Gre za nekdanje podjetje slovenskih železnic, ki je večkrat menjalo lastnika, lani pa pristalo v rokah bosanskega kapitala in končalo v stečaju. Podjetje je po podatkih EBONITETE.SI še leta 2023 imelo 9.453.314 evrov prihodkov. Po naših informacijah ima podjetje do železnic milijonski dolg zaradi neplačane nafte. Eden od nekdanjih vodilnih zaposlenih v podjetju nam na vprašanje, ali so za njihov propad domnevno krivi visoki računi Slovenskih železnic, ni želel odgovarjati.
Podjetje Hmezad TMT, transport, mehanizacija in trgovina, v lasti Miloša in Domna Prešerna, je finančno na kolenih. Razvpito je postalo v času epidemije, ko je Zavod za blagovne rezerve pri Prešernovih naročil za 22 milijonov zaščitnih mask, ki pa niso bile ustrezne za zdravstveno osebje. Novo zmago pa je podjetje doseglo pri gradnji 1,2 mrd. evrov težkega drugega tira železniške proge med Divačo in Koprom, ki po Tešu 6 velja za največji infrastrukturni in finančno najtežji projekt pri nas.
Leta 2023 je imelo podjetje družine Prešeren še 23 milijonov evrov prihodkov. Samo z družbo 2TDK je Hmezad TMT od leta 2022 zaslužil 9.000.000 evrov.
Hmezad je bil na drugem tiru organizator prevoza izkopnih materialov za Kolektor in turški Yapi Markezi, ki ima blokirane račune in visoke dolgove do slovenskih podizvajalcev. Tudi Hmezad ima danes blokirane račune. Kolektor pa je po zlomu Turkov zahteval dodatnih 350 milijonov.
Po podatkih EBONITETE.SI je Hmezad maja 2024 izvedel tvegano transakcijo v višini 1.160.000 € v Turčijo. Ravno v tem času, ko si je veliki turški gradbinec Yapi Markezi zaradi finančnih težav na drugem tiru začel sposojati denar pri Slovencih, tudi na sivem trgu. Kot nam je v telefonskem pogovoru povedal Domen Prešern, je Hmezad takrat v Turčiji kupil vetrno elektrarno in da nima nič z nakazilom turškemu gradbincu. Ko ga vprašamo, ali je njegovo podjetje ostalo dolžno več podizvajalcem, po informacijah enega od njih gre za zneske v višini več kot 100.000 evrov, nam dolgove potrdi. Prešeren, ki ne skriva, da je dober prijatelj Dušana Mesa še iz časov šolskih klopi, sicer zanika, da bi dolgovi v njegovem podjetju nastali tudi v povezavi s Slovenskimi železnicami. Pravi: »Z njimi smo povezani samo preko del na drugem tiru.« Težave v podjetju pa so nastale »zaradi nekaterih drugih neplačil.«
Kdo je hišni dobavitelj in podizvajalec SŽ?
Vloga železnic je pomembna v konzorcijih domačih gradbincev, ki dobivajo posle v največjih gradbenih podjetjih v državi zaradi svojih specifičnih znanj in referenc. Tudi generalni direktor ima pomembno vlogo pri določanju, kdo vse bo sodeloval pri gradnji posameznega projekta. Preko hčerinske družbe SŽ – Železniško gradbeno podjetje pa se odvijajo milijonski posli na železnicah. ŽGP je vpet tudi v konzorcij gradbincev pri gradnji 2. tira.
Kot lahko slišimo med gradbinci, »ima ŽGP monopol nad vsem«. Ocenjena vrednost investicijskih projektov v železniško infrastrukturo po državi je okoli 2,56 milijarde evrov.
Avtoprevozništvo Anton Grandovec je dolga leta med največjimi pogodbenimi partnerji hčerinske družbe SŽ – ŽGP, zanjo je opravljal prevoze materialov na deponije. Grandovec se v javnosti sicer ne pojavlja, vsa leta deluje bolj iz ozadja.

Anton Grandovec
Hišni podizvajalec železnic, kot mu pravijo, zdaj prevzema tudi nekatere dolgove drugih dobaviteljev. Tako je Grandovec nase prevzel plačilo za izdobavljeno nafto podjetju Planet Trans, po naših informacijah naj bi šlo za okoli milijon evrov terjatev.
Se je pa zaradi sumljivih poslov z železnicami že znašel v policijski preiskavi. Zgodbe o plačevanju fiktivnih poslov, o podkupninah in visokih provizijah že nekaj časa krožijo po kuloarjih na železnicah in med gospodarstveniki. Nekatere so že bile medijsko izpostavljene, v njih pa nastopa prav eden ključnih podizvajalcev železnic Anton Grandovec.
ŽGP je bil v preteklosti pod lupo kriminalistov zaradi poslov na kočevski progi. V tej družbi so v času gradnje okoli leta 2008 podpisovali fiktivne pogodbe v vrednosti več sto tisoč evrov, zaradi česar je moral prejšnji direktor celo v zapor. Zaradi sodelovanja pri fiktivnem poslu Železničarskega gradbenega podjetja je bil pol leta zaprt tudi Miloš Njegoslav Milović, ki je bil v času spornih poslov zaposlen v Odvetniški družbi Čeferin. Znan pa je postal kot svetovalec za varnostna vprašanja Roberta Goloba in vodja specialne enote njegovih varnostnikov.
Kot so pisale Finance, je imel ŽGP v času gradnje kočevske proge velike težave s pomanjkljivim nadzorom nad podizvajalci. Delavski direktor in član uprave družbe ŽGP Pavle Piškur je takrat, piše časnik, podizvajalcem potrjeval opravljena dela.
V času domnevno spornih poslov je Piškur zgradil devet hiš v naselju Čagošče v Ivančni Gorici. V isti vasi neposredno ob Piškurjevih hišah stoji tudi hiša prvega sindikalista na železnicah in člana nadzornega sveta državne družbe, Piškurjevega prijatelja Silva Berdajsa, ki mu zaradi neizmernega vpliva pravijo tudi tihi direktor Slovenskih železnic. Pri teh gradbenih poslih je bil zraven tudi Anton Grandovec, ki ga s Piškurjem, še bolj pa z Berdajsom veže tesno prijateljstvo.
Netransparentno prelivanje denarja med železnicami in podizvajalci je ugotavljalo že Računsko sodišče v zadnji reviziji iz leta 2019.
In sicer, »da so podizvajalci oziroma zunanji izvajalci družbe projekte prenesli naprej na druge podizvajalce oziroma zunanje izvajalce oziroma verigo podizvajalcev (zunanjih izvajalcev), za katere nimamo pristojnosti vpogleda v njihovo poslovanje.«
V tem obdobju je funkcijo predsednika nadzornega sveta oziroma upravnega odbora družbe ŽGP opravljal pravnik Gorazd Podbevšek, specialist za korporacijsko pravo in korporativno upravljanje, ki pa korupcijskih tveganj v tej zadevi ni zaznal. Podbevška je Dušan Mes povabil v upravo Slovenskih železnic. O njegovem dvomljivem imenovanju v poslovodstvo smo pisali tukaj. Skupaj z Mesom sta nadzornika v hčerinski družbi ŽGP. Podbevšek je predsednik, Mes pa namestnik.
Goljufije in denar s sivega trga
Grandovec je v omrežju slovenskih železnic pomemben igralec. Z železnicami je bilo v preteklosti povezano tudi podjetje njegove žene Grantran. Na račun poslov z železnicami je doslej zaslužil več milijonov. Danes imata obe podjetji blokirane račune.
Po podatkih Erarja je Grandovec za hčerinsko družbo SŽ-Tovorni promet izvedel za 5,8 milijona evrov poslov med letoma 2015-2019. S podjetjem Fersped v lasti železnic pa 1,6 milijona evrov od 2018 in 2021.
Transakcije hčerinskih družb so netransparentne, saj jih podjetjem, ki niso v 100-odstotni lasti države, ni potrebno javno objavljati v Erarju. Po informacijah naj bi Grandovec s posli z ŽGP obrnil približno milijon evrov na leto. Z logističnim podjetje Ferpsded, ki je preko češke družbe v posredni lasti SŽ, pa naj bi v zadnjem obdobju zaslužil okoli dva milijona evrov oziroma 300.000 evrov na leto.
Grandovec je povezan je tudi z nedavnim poskusom goljufije, ko je Ferspedu izstavil račun za plačilo fiktivnih storitev, v podjetju pa so ga podpisali. Fersped bi tako Grandovcu – po naših informacijah – plačal okoli 3 milijone evrov. Realizacijo in s tem oškodovanje so preprečili v vodstvu železnic, direktor Ferspeda Dean Peršić se je zato moral posloviti s položaja. Odšel je tudi prvi finančnik v podjetju, mag. Tomaž Kraškovic, o čemer smo na našem portalu že pisali, ker se ni strinjal z rabotami v državni družbi.
Policija zadevo še preiskuje: »V okviru varstva osebnih podatkov lahko potrdimo, da so policisti Policijske uprave Ljubljana na podlagi prejete prijave v zadevi zbirali obvestila in preverjali razloge za sum storitve kaznivih dejanj, katerih storilci se preganjajo po uradni dolžnosti. Sumi storitve navedenih kaznivih dejanj doslej še niso bili potrjeni, vendar pa zbiranje obvestil in preverjanje razlogov še vedno poteka,« so nam odgovorili na PU Ljubljana.
Grandovec je opravljal tudi storitve hitrih pošiljk za Hmezad TMT in SŽ Express, ko je bilo podjetje še v lasti Slovenskih železnic, in pri tem zaslužil približno 10 milijonov evrov. V obdobju od konca 2019-konca 2022 je bil tudi lastnik SŽ Express. Potem je svoj delež prodal Planetu Trans. V tem obdobju pa ga je po javno dostopnih podatkih skorajda pokopalo milijonsko posojilo, ki ga je najel pri posojilodajalcih in odkupovalcih terjatev bratih Brinšek in zanj plačeval vrtoglave obresti. Znana sta iz stečaja SCT in po milijonskem posojilu turškemu gradbincu Yapi Markezi, zaradi česar je slednji doživel finančni zlom. Informacije, da bi ta denar s sivega trga lahko končal v vrhu piramide Slovenskih železnic, kot trdijo naši viri, nam Grandovec po telefonu ni ne zanikal ne potrdil. Poklicali smo tudi enega od bratov Brinšek, ki je potrdil le, da sodelujejo tako s podjetjem Hmezad kot z Grandovcem. Zanikal pa je vsakršno poslovno povezavo z železnicami in Dušanom Mesom.
Je bil pa Grandovec že osumljen dajanja podkupnin izvajalcem tehničnih pregledov v enem od podjetij na Škofljici – zadeva je v zaključni fazi, so nam odgovorili na Specializiranem državnem tožilstvu: »Obtožnica v predmetni zadevi je pravnomočna. Predobravnavni naroki so razpisani za meseca maj in junij.« Osumljen je bil tudi podkupovanja komandirja policije v Kočevju, ki naj bi ga v zameno predčasno obvestil o hišni preiskavi, vendar je bila ovadba zavržena.
»To so denarnice Dušana Mesa?«
Izvedeli smo še, da naj bi večkrat posredoval pri plačevanju posojil drugih podjetij, ki jih na sivem trgu najemajo pri t. i. »grobarjih slovenskega gospodarstva«. Kot se je že izkazalo v poskusu goljufije s Ferpsedom, tudi v spregi z vodilnimi v omrežju SŽ. S tem denarjem potem rešujejo druge podizvajalce železnic. »Veliko denarja pa je treba vračati nazaj,« pripovedujejo naši viri. Kako odgovarja na očitke, da »omenjena podjetja veljajo za denarnice Slovenskih železnic in Dušana Mesa« in kaj naj bi po njegovem to pomenilo, smo neposredno vprašali tudi generalnega direktorja.
Dušan Mes: »V Slovenskih železnicah smo pred kratkim zaznali več sumov kaznivih dejanj več fizičnih in pravnih oseb, zato smo ustreznim organom podali več kazenskih ovadb. Učinkovito smo zaščitili premoženje železnic, tako da trenutno SŽ ni nastala nikakršna škoda. Zaposlenih, ki so sodelovali pri teh zlorabah, za katere smo imeli dovolj dokazov, ni več v podjetju. Če se pa je kdo okoristil, bo pa pokazala preiskava.« Glede navedb o prejemanju nekaterih denarnih sredstev kot generalni direktor ostro zanika, »če je bil pa vpleten kdo drug, bo pa pokazala preiskava. Za nas je ključno, da smo ugotovili vse potencialne nevarnosti oškodovanja in to preprečili.«
Dušan Mes je na čelu državnih železnic uspel preživeti različne vlade in ideološke struje vse od leta 2012. Velja za enega najvplivnejših domačih direktorjev, ki je dobro zapisan tako na levi kot desni strani slovenske politike. Mandat se mu izteče leta 2028.
Tudi Grandovec velja za človeka in podjetnika z dobrimi (političnimi) zvezami med levimi in desnimi strankarskimi veljaki, ki so vpeti v največje gradbene posle v državi, dobro znanstvo z Dušanom Mesom in menda celo bivšim predsednikom Milanom Kučanom.
Poslovno ga povezujejo z nekdanjim glavnim tajnikom SD, ljubljanskim mestnim svetnikom in poslovnežem Klemnom Žibertom, ki je odstopil po nakupu sodne stavbe na Litijski. Bolj kot za politika, so takrat pisali mediji, Žibert velja za nekoga, ki zna povezati politiko in gospodarstvo.
Na podlagi zvez s stranko SDS in njenim generalnim sekretarjem Borutom Dolancem je uspel dobiti tudi večje posle v t. i. Janševi bazi v Grosupljem. Med ključnim členi v Grandovčevi poslovni verigi naj bi bil tudi Gašper Bedenčič, ki je blizu Novi Sloveniji in ga povezujejo z največjimi gradbenimi posli v državi. Bedenčič po informacijah Tarče velja prav za tistega človeka, ki usklajuje gradbince pri prijavi na javne razpise. Kot primer so objavili izpoved direktorja večjega slovenskega podjetja – dobavitelja specialnih vozil za Dars in železnice, ki naj bi mu v zameno za pet odstotkov vrednosti pogodbe ali 200.000 evrov, ponudil prilagoditev razpisnih pogojev. To informacijo smo pridobili tudi na Preiskovalno.si, vendar se podjetnik ne želi javno izpostaviti. Bedenčič pa je obtožbe o podkupnini zavrnil.
Vse to so informacije za policijo in druge organe pregona in finančnega nadzora, ki bi se morali resno zakopati v sistem Slovenskih železnic in v omrežje njihovih dobaviteljev in podizvajalcev.