5. 12. 2023
Vlada bo na dopisni seji danes ali jutri imenovala v. d. direktorja Agencije za civilno letalstvo, smo izvedeli. Kaj pomeni trenutni mrtvi tek tako pomembne institucije, kot je CAA, in nastavitev političnega direktorja?
Po tem, ko je ministrica Alenka Bratušek povozila mnenje strokovnega organa in v javnosti umazala dobro ime Jureta Griljca, ki ga kljub strokovnemu priporočilu sveta agencije, ni imenovala na funkcijo, je odstopil še svet agencije.
Kaj pomeni trenutno obglavljenje tako pomembne institucije, kot je CAA, smo vprašali nekdanjega ministra za infrastrukturo v vladi Janeza Janše, Jerneja Vrtovca. Vrtovec namreč ob prevzemu mandata ni menjal takratnega direktorja, pač pa je na tem mestu pustil Roka Marolta. »Brez pomislekov,« pravi Vrtovec in dodaja: »Letalstvo je ena najbolj reguliranih dejavnosti povsod po svetu in politika ne sme imeti dostopa do nje. Vpletanje v to področje ni hec.«
Takratna vlada torej s svojimi političnimi apetiti ni posegala na področje letalstva, nasprotno pa ima politične apetite po kadrovanju aktualna vlada. Kot pravijo naši viri na ministrstvu, je vršilka dolžnosti generalnega sekretarja Tanja Šarabon tista, ki pritiska na Bratuškovo s kandidatom Mihom Schnablom. Schnabl, kot smo pisali, je bil v prejšnjem mandatu umaknjen s funkcije vodje sektorja za letalstvo, po naših informacijah prav zaradi nekompetenc na tem področju. Bo politična pripadnost in osebno favoriziranje pretehtalo strokovne kompetence? Na drugi strani ima tudi Svoboda svojega kandidata, med imeni pa se pojavljajo še nekatera druga.
Kot da bi pilota falcona zamenjal jadralni padalec
Nekdanji direktor Agencije za civilno letalstvo Žiga Bruno Kotnik meni, da je »agencija brez (nadzornega) sveta postala poslovno nesposobna, v kolikor pa ostane oziroma je ostala še brez direktorja, pa je tudi opravilno nesposobna. Govorimo o okostnjaku, ki naj bi skrbel za letalsko varnost, kjer niti osnovne vitalne funkcije delovanja ne delujejo. V kolikor imenujejo nekompetentnega vršilca dolžnosti, direktorja brez članov sveta, bomo zopet deležni posmeha mednarodnih letalskih organov, kot smo bili v času pred ustanovitvijo agencije.«
Kotnik je nanizal še slikovito primerjavo: »Kot da bi dal državni proračun v varstvo kleptomanu brez nadzora državnega zbora. Ker zakon in akt o ustanoviti jasno določata tudi kompetence članov sveta in direktorja, je malo verjetno, da bo politika v kratkem času našla ustrezne kompetentne člane sveta in strokovnega kandidata za v. d. direktorja. Lahko pa zaupa te funkcije tistim, ki uživajo njihovo zaupanje. Vendar v letalstvu ni tako. Kot primer lahko navedem, da bi visoko kvalificiranega pilota vladnega falcona zamenjal jadralni padalec z nalogo, da odpelje predsednika vlade na službeno pot. In še to brez kontrole letenja, ki lahko v tem primeru figurativno predstavlja nekompetetni svet CAA. Smrtonosna kombinacija za vse udeležene.«
Tudi v. d. direktorja agencije Jure Griljc, ki delovno mesto zapušča jutri, meni, da »nestabilnost vodstva lahko pomeni nevarnost za letalsko varnost.« V Sloveniji namreč izkušenih poznavalcev letalstva ni na pretek. Prav izkušnje in poznavanje področja ter dela v agenciji so eden od pogojev za imenovanje v svet CAA; pogoji so zapisani v sklepu o ustanovitvi agencije. Vendar pa agencija lahko deluje tudi brez sveta, če je ta »neubogljiv«. Po naših informacijah se bo za vladnim omizjem zgodilo prav
to, da bo vlada imenovala v. d. direktorja, strokovnega organa pa nekaj časa še ne bo. Torej, CAA bo že v drugo delovala brez stroke in očitno s politično nastavljenim direktorjem.