18. 4. 2024
Agencija izvedla nenapovedane preiskave v štirih podjetjih, od katerih je digitalna ministrica Emilija Stojmenova Duh naročila in kupila sporne računalnike. Ob tem spomnimo, da je ob podpori Gibanja Svoboda uspešno prestala interpelacijo. V primeru afere računalniki pa so jo pokrili tudi s sprejetjem zakona za nazaj.
Javna agencija Republike Slovenije za varstvo konkurence (v nadaljevanju: Agencija) je izvedla nenapovedane preiskave v poslovnih prostorih podjetij UNISTAR LC, d.o.o., Litostrojska cesta 56, 1000 Ljubljana, LANCOM, d. o. o., Tržaška cesta 63, 2000 Maribor, ACORD-92, d. o. o., Stegne 13, 1000 Ljubljana, in GAMBIT TRADE, d. o. o., Savska cesta 3A, 1000 Ljubljana, zaradi suma kartelnega dogovarjanja za prodajo 13.000 računalnikov ministrstvu za digitalno preobrazbo, o čemer smo na našem portalu poročali že 25. februarja v članku Kartelni dogovori pri 13 tisoč računalnikih?
Zakaj obstaja sum, da je bilo naročilo dogovorjeno vnaprej?
S pomočjo strokovnjakov za informacijsko tehnologijo smo analizirali cene računalnikov in ugotovili: cena je običajno posledica zmogljivosti in kakovosti nekega proizvoda. Ker je naročnik, torej ministrstvo, določil, da stanejo računalniki iz vseh štirih sklopov maksimalno 500 EUR z davkom za kos, jih je s tem nekako izenačil tudi po zmogljivosti in kakovosti. Po tej analogiji spadajo za naročnika vsi računalniki v isti cenovni in kakovostni razred. To domnevo potrjujejo tudi prejete ponudbe, saj se skupne cene za posamezen sklop (obseg 3250 kos/sklop) med seboj razlikujejo za manj kot 1 % (razlika med najvišjo in najnižjo skupno ceno sklopa je 0,92 %).
Naprej: Javno naročilo je bilo razdeljeno v štiri sklope, pri čemer so tehnične razlike med napravami, kot so nam potolmačili poznavalci, minorne. Na primer: razlika v MPC za SSD disk, kapacitete 250 GB ali 500 GB, je 11 evrov z davkom. Če izhajamo samo iz zahtevanih kapacitet baterij (38, 41, 42, 50 Wh), tipa procesorja ali pa na primer teže in maksimalne dopustne višine same naprave, delujejo posamezni sklopi veliko bolj pisani na zelo konkretne produkte kot pa na dejanske potrebe uporabnika. Zakaj je računalnik višine 1,99 cm boljši od računalnika višine 2,00 cm ali pa 2,04 cm? Govorimo o razliki 0,5 mm!
Razpis je napisan precej negospodarno, saj je naročnik za produkte, ki na prostem trgu preverjeno stanejo manj kot 500 EUR (z davkom na kos), postavil ceno 500 EUR na kos. Ponudniki so se temu seveda prilagodili. Ne smemo zanemariti tudi dejstva, da je vhodna cena zastopnika/distributerja pri nakupu oziroma preprodaji 3250 računalnikov gotovo veliko nižja kot pa cena pri nakupu enega kosa v maloprodaji. V kolikor naročnik ne bi objavil maksimalne dopuste cene na kos, bi gotovo dobil nižje ponudbe. A na ministrstvu za digitalno preobrazbo so negospodarno pustili visoke zaslužke dobaviteljem!
Zanikanje in grožnje ministrice
Na vse to je ministrica za digitalno preobrazbo Emilija Stojmenova Duh našemu portalu poslala demanti in grožnjo s tožbo. Zdaj pa je Agencija je izvedla preiskave na podlagi odredbe Okrožnega sodišča v Ljubljani zaradi izkazanih utemeljenih razlogov za sum, »da so podjetja UNISTAR, LANCOM, ACORD in GAMBIT sklenila prepovedan omejevalni sporazum, in sicer tako, da naj bi se navedena podjetja dogovorila glede cen osebnih računalnikov v postopkih oddaje javnih naročil in si pri tem razdelile naročila in po tem tudi usklajeno ravnala pri oddaji ponudb v teh postopkih, zlasti v primeru javnega naročila Ministrstva za digitalno preobrazbo (v nadaljevanju: MDP), številka JN004833/2023, z oznako ODPRENOSNI-19/2023. S tem naj bi se omenjena podjetja dogovarjala oziroma usklajeno ravnala (1) glede določanja prodajnih cen osebnih računalnikov, (2) glede oddaje prikrojenih ponudb v postopkih javnega naročanja osebnih računalnikov za potrebe javnih naročnikov in (3) glede delitve trga prodaje osebnih računalnikov javnim naročnikom na območju Republike Slovenije, kar lahko predstavlja omejevalni sporazum in usklajeno ravnanje med podjetji, katerega cilj je preprečevati, omejevati ali izkrivljati konkurenco na ozemlju Republike Slovenije in na znatnem delu notranjega trga EU ter bi lahko prizadelo trgovino med državami članicami EU.«
Agencija pojasnjuje, da ima v preiskovalnem postopku, ki je namenjen ugotavljanju obstoja omejevalnih ravnanj, na voljo več preiskovalnih instrumentov, pri čemer je poleg zahteve za posredovanje podatkov in zbiranja informacij najpomembnejša prav preiskava, ki tako predstavlja glavno orodje za odkrivanje dokazov, povezanih s kršitvami konkurenčnega prava.
Preiskava je neizpodbiten dokaz, da je bilo v primeru izvedbe javnega naročila očitno več spornih odločitev, zdaj pa jih bodo s preiskavo poskusili tudi utemeljiti.
Na odgovor ministrice za digitalno preobrazbo še čakamo.