10. 11. 2024
Samo en teden po imenovanju se je minister za obrambo Borut Sajovic na povsem navaden dan, ko na urniku ni imel nobenih posebnosti, brez upravičenih varnostnih razlogov že vozil z modro-rdečimi lučmi po avtocesti v času prometne nesreče. Policija: »Minister je varovana oseba, gre za taktiko in metodiko varovanja.«
Vožnja ministra za obrambo Boruta Sajovica z modro rdečimi lučmi v času prometne nesreče na gorenjski avtocesti, kjer je večina avtomobilov morala počakati, je v ljudeh sprožila bes: »Kje v zakonu piše, da se minister Sajovic lahko pelje v službo z modro-rdečimi utripajočimi lučmi, kot se je Sajovic? Celo gasilci so se mu morali umakniti?« Je minister Svobode oviral intervencijo? Po katerem pasu se je vozil?
Po podatkih policije se je 16. oktobra na gorenjski avtocesti ena oseba res telesno poškodovala, odpeljali so jo v bolnišnico.
Na ministrovem urniku 16. oktobra nič posebnega
Na ministrstvo smo najprej vprašali, kaj je imel 16. oktobra minister Borut Sajovic na urniku? Z ministrstva za obrambo so zapisali, da je »minister za obrambo mag. Borut Sajovic v času od 14. do 22. oktobra 2024 opravljal redne delovne obveznosti na ministrstvu za obrambo«. Potem so napisali še po dnevih. Za 16. oktober so napisali, »da je imel minister sejo Odbora za obrambo v Državnem zboru.«
Torej, na dan nesreče, ki se je zgodila 16. oktobra ob 6. uri zjutraj, minister razen odbora v državnem zboru, ki se je začel ob 14. uri, ni imel posebnih dogodkov. Zakaj torej ni mogel počakati in zakaj je policija takoj prižgala luči in se odpeljala mimo nesreče, če ni imel nujnih zadev? Je res nujno in zakonito, da ob vsakem najmanjšem zastoju, kjer je v ospredju reševanje poškodovanih udeležencev v nesreči, policija »rešuje ministra?« Je bil minister v nevarnosti, ujet, napaden, ali se mu samo ni dalo čakati? Kje so meje prekoračitve, zlorabe pooblastil policije?
Nemoralno in neprimerno
Najprej k našim virom na policijo: »Če bi bil minister Borut Sajovic ogrožen in bi zanj obstajala nevarnost, da bi mu kdo v času nesreče pripravil zasedo, ga ugrabil ali ubil, kot v kakšni Kolumbiji, bi bila takšna reakcija (obvoz po reševalnem pasu) primerna, v primeru, ko pa uporabljajo luči in sireno zato, da se potegnejo s kraja nesreče, pri tem pa otežujejo še intervencijo, namesto da bi pomagali ali vprašali, če lahko kako pomagajo, je to najmanj nemoralno in neprimerno. Seveda bodo naši na policiji to zavili v stavek o taktiki in metodiki dela policije. Pod ti dve besedi je lahko spravljeno vse; ob intervenciji, kjer rešujejo življenja, se pa ve, kdo je zares ogrožen. Minister Sajovic ni bil. Res je varovana oseba po tretji stopnji, vendar pa je uporaba zvočnih in signalnih luči v takem primeru, ki ga navajate, pretirana.« Tako naši policijski viri.
Ministrstvo za obrambo: Osnovna naloga varnostne službe je varovanje ministra
Z ministrstva za obrambno zapišejo, da je »minister za obrambo varovana oseba skladno z Uredba o varovanju določenih oseb, prostorov, objektov in okolišev objektov, ki jih varuje policija, kar pomeni, da za njegovo varnost ves čas trajanja funkcije skrbijo varnostniki iz Centra za varovanje in zaščito Generalne policijske uprave, tudi med prevozi s službenim vozilom. Vozilo je posebej opremljeno s svetlobno signalizacijo z rdečo in modro lučjo, ki označuje, da gre za vozilo s spremstvom. Osnovna naloga varnostne službe, ki skrbi za osebe s statusom varovane osebe, je, da ves čas varovanja skrbi za njihovo varnost in jih tudi na službenih ali drugih poteh varno prepelje s točke A na točko B, skladno s taktikami in metodami varovanja. Uporaba svetlobne signalizacije ali drugih metod pri prevozih varovanih oseb je strokovna presoja varnostnikov, ki v tistem trenutku izvajajo varovanje varovane osebe. Na strokovne odločitve varnostnikov varovana oseba ne sme in ne more vplivati.«
Naš vir s policije dodaja: »Iz odgovora MORS izhaja, kot da je minister neprištevna oseba, na milost in nemilost prepuščena presoji voznika, kar ne drži. Gre za uradno osebo, ki je odgovorna za zakonito delo. Tako, kot nam je zagotovilo več virov iz policijskih vrst, ki so dodali: »Policija bo branila svoje početje, pa če gre za oviranje dela intervencije, ki rešuje življenje ali ne. Utripajoče luči so pod besedami »taktika in metodika« pripeljali do zlorabe. Tako minister za notranje zadeve kot minister za obrambo sta iz stranke Svoboda, kar pomeni, da se bodo seveda pokrili.
Policija: »Gre za taktiko in metodiko dela policistov«
Takole so zapisali na policiji: »Po preverjanju so policisti 16. 10. 2024 pri varovanju varovane osebe uporabljali posebne svetlobne znake v skladu z veljavno zakonodajo ter taktiko in metodiko dela policistov specialistov varnostnikov.«
»Zagotavljanje varnosti varovanim osebam je temeljni namen vseh ukrepov, ki jih izvajajo policisti specialisti varnostniki pri varovanju varovanih oseb. Organiziranje, vodenje in izvedba varovanja je odvisna od drugih dejavnikov in kriterijev, ki jih policistom narekujeta taktika in metodika dela, in ne od okoliščin (npr. zamujanje), ki jih navajate v prvem vprašanju. Policisti specialisti varnostniki varujejo varovane osebe v skladu z Uredbo o varovanju določenih oseb, prostorov, objektov in okolišev objektov, ki jih varuje policija, pri čemer so pri izvajanju ukrepov varovanja samostojni. V skladu s taktiko in metodiko varovanja ter zakonodajo in podzakonskimi akti se samostojno odločajo, kdaj bodo uporabili posebne svetlobne signale. Posebni svetlobni znaki vozil s prednostjo in vozil za spremstvo so opredeljeni v Zakonu o pravilih cestnega prometa in Pravilniku o vozilih s prednostjo in vozilih za spremstvo.« Obrambni, zunanji in notranji minister imajo višjo stopnjo varovanja
Modre luči se lahko uporabijo le v izjemnih situacijah. Na komercialni televiziji Pop TV so pred leti posneli vožnjo ministra Dejana Židana, ki so ga vozili kar po sredini štajerske avtoceste, zgolj zato, ker se je predsedniku državnega zbora Židanu takrat mudilo v državni zbor. Policija je tudi takrat dejala, da so ravnali skladno z zakonom, čeprav so se vozilu Židana tovorna vozila umikala na odstavni pas, avtomobili na prehitevalnem pa so ustavljali ob varnostni ograji. Židanu se je pač mudilo. Sajovicu pa se tokrat ni mudilo.
Kot je poročal portal N1, je uporaba luči upravičena, če bi minister gostil tujega gosta in bi bilo treba priti do neke lokacije ob točno določeni uri, pa bi se ravno takrat na poti zgodila prometna nesreča. A Sajovic se je vozil po gorenjski avtocesti zjutraj, v državnem zboru pa je moral biti ob 14. uri. Poleg tega so se mu morali umakniti tudi gasilci, so zapisali očividci, kar bi dejansko lahko pomenilo celo oviranje reševanja.
Ministri za obrambo, zunanjo in notranjo politiko so res da varovani po tretji stopnji, (imajo fizično varovanje) ostali pa po četrti stopnji, kar pomeni, da svetlobne signale lahko uporabljajo praktično ves čas, če to zavijejo v »taktiko in metodiko varovanja.« Odgovornost voznika je, kdaj in kako uporabiti svetlobne znake, o tem pa jih izobražujejo v Centru za varovanje in zaščito. Za svoje ravnanje na cesti odgovarjajo, vendar pa je minister tisti, ki ima prav tako besedo in mora ves čas skrbeti za zakonitost. V Svobodi že druga »zloraba moči«?
Da politiki sicer radi izkoriščajo privilegije, smo v preteklosti večkrat videli, ne le pri ministru Dejanu Židanu. Nekdanji minister Patrik Vlačič se je pred leti vračal z Obale proti Ljubljani, ko je naletel na stoječo kolono. Voznik je takrat zavil na odstavni pas in prehiteval kolono po desni. Minister je takrat trdil, da ni zahteval uporabo modrih luči in da se je za to odločil voznik, ter dodal, da je z namestitvijo modrih luči želel utreti pot reševalnemu vozilu, a so ga posnetki nadzornih kamer demantirali. Tudi v drugih primerih se je vselej izkazalo, da je policija razlagala o upravičenosti in zakonitosti uporabe. Voznik nekdanjega ministra za infrastrukturo in prostor v vladi Alenke Bratušek Sama Omerzela je aprila leta 2013 pri vključevanju na avtocesto uporabil svetlobne signale in tako ministru omogočil, da je pravočasno prišel na sestanek s premierko. Na ministrstvu so takrat pojasnjevali, enako kot zdaj, da je vožnja potekala v skladu s prometnimi predpisi in v skladu z zakoni. Zadnjo vožnjo pa je uprizorila zdaj že nekdanja ministrica iz kvote Svobode, Emilija Stojmenova Duh, njen voznik je na poti proti dunajskemu letališču prižgal modre luči, kar v Avstriji nikakor ni dovoljeno. Pri nas pa policija, ki je v rokah največje stranke Svoboda, kot sta njena člana minister Borut Sajovic in Emilija Stojmenova Duh, to dopušča.