18. 12. 2023

Stranka Vesna: prioritete iz koalicijske pogodbe ostajajo neuresničene

ursa zgojznik uros macerl pl

Urša Zgojznik in Uroš Macerl iz stranke Vesna, ki je kritična do vlade. / Primož Lavre

Strateški dokumenti vlade o prilagajanju na podnebne spremembe ostajajo mrtva črka na papirju, ni akcijskih načrtov, kaj šele uresničevanja zavez. Tudi zakon o obnovi ni v skladu z nastajajočim podnebnim zakonom.

Zastajanje aktivnosti vlade na vse bolj perečem področju podnebnih sprememb so spodbudile zunajparlamentarno stranko Vesna, da se je z odprtim pismom resnih opozoril obrnila na ministra za okolje, podnebje in energijo Bojana Kumra. S sopredsednico stranke Uršo Zgojznik pa smo spregovorili o pereči tematiki, h kateri bomo morali resno pristopiti tudi Slovenci, nedavno pa je razdvojila tudi svetovne voditelje na nedavnem podnebnem vrhu v Dubaju.

Urša Zgojznik iz stranke Vesna
Jure Klobčar
Na katere podnebne zaveze, ki jih je vlada ob nastopu mandata obljubila, je pozabila in so do tega trenutka ostale neizpolnjene? Kje je naša vlada obtičala v prilagoditvah na novo okoljsko politiko?

Ta vlada se je ob nastopu predstavljala kot tista, ki bo dala močno podporo podnebnim politikam in zelenemu prehodu. Koalicijska pogodba vsebuje nekaj jasnih prioritet, ki jih velja podpreti, a žal ostajajo neuresničene. Nekaj nastavkov v to smer gotovo je pravih, npr. podnebni zakon, a se nam zdi, da vse poteka prepočasi in s premalo odločenosti. Še vedno uporabljamo premog za ogrevanje in proizvodnjo elektrike. Izpusti CO2, povezanega s prometom, se celo povečujejo, namesto da bi se hitro zmanjševali. Vloga plina se ni bistveno zmanjšala, kar je stalno cenovno tveganje za gospodinjstva. Ostaja bojazen, da bo vlada premalo storila na področju pospeševanja rabe obnovljivih virov in se bo raje zatekla k spornih jedrski energiji. Pozdravljamo namero o pripravi podnebnega zakona in o prenovi nacionalnega energetskega in podnebnega načrta, a se hkrati bojimo, da bosta premalo ambiciozna in se ju ne bo izvajalo v celoti.

Evropska agencija za okolje (v nadaljevanju: EEA) je vzpostavila spletno platformo za izmenjavo orodij, strokovnih podlag in znanja za Evropo, odporno na podnebne spremembe, ClimateADAPT. Kot je razvidno iz pregleda po državah članicah EU, Slovenija Komisiji še ni predložila nacionalne strategije oziroma načrta prilagajanja podnebnim spremembam.

Konec leta 2016 je nastal Strateški okvir prilagajanja podnebnim spremembam (v nadaljevanju: SOPPS), ki pa mu vse do danes ni sledil podrobnejši izvedbeni načrt ukrepov in dejavnosti po sektorskih politikah. 

Kot je razvidno iz Resolucije o Dolgoročni podnebni strategiji Slovenije do leta 2050, ki povzema ugotovitve osnutka Poročila o izvajanju SOPPS v obdobju 2016-2020, ključni ukrepi SOPPS za prilagajanje podnebnim spremembam, ki naj bi jih Slovenija realizirala do leta 2020, niso bili izvedeni: Kot večinoma neuspešno je bilo ocenjeno povezovanje z lokalno in regionalno ravnjo (nacionalna kontaktna točka ni bila ustanovljena) in zasebnim sektorjem ter aktivnostmi vzpostavitve rednega sodelovanja med raziskovalci in odločevalci (podnebni portal ni bil vzpostavljen). Ključen dosežek je bilo pomembno povečanje sredstev za namene prilagajanja, največji neuspeh pa je izostanek napredka pri pripravi kazalnika in ocen ranljivosti.

Katere so najbolj pereče, recimo temu, ekološke bombe v Sloveniji? Voda, Zrak? Kaj je zastalo in kje?

V Sloveniji prihaja do eksplozije veliko lokalnih ekoloških bomb. Večino teh bi lahko preprečili z doslednim upoštevanjem predpisov in z boljšim nadzorom. Težave, kot jih predstavljajo Salonit Anhovo, Lesonit, Termit, svinec v Mežici, morda lahko nekaj časa ignoriramo ali se pretvarjamo, da gre za probleme lokalnega značaja, toda v seštevku so resnična ekološka bomba. Treba je prevetriti nekatere omejitve, več kot nujno pa moramo izboljšati in okrepiti delovanje inšpekcije za okolje.

Bojan Kumer, minister za okolje, podnebje in energijo, bi moral po mnenju stranke Vesna bolj resno zagrizti v okoljske koalicijske zaveze.
Profimedia

Trajnostna po-poplavna obnova. Veliko tveganje za okolje predstavlja popoplavna obnova. Struge je treba urejati sonaravno, da bi ohranili občutljive rečne ekosisteme in preprečili ponovitev poplav. Ob vsem tem pa je potrebno z največjim razumevanjem in spoštovanjem v popoplavno obnovo vključiti prebivalce, jih ustrezno informirati, predvsem pa ozaveščati, kaj pomeni npr. življenje ob rekah v času vedno večjih ekstremnih vremenskih pojavov.
Sistemsko reševanje posledic podnebnih sprememb in ukrepi prilagajanja nanje. To je področje, ki ga moramo začeti urejati takoj. Poplave so tudi posledica neustrezne pripravljenosti na spopadanje s podnebnimi spremembami, še posebej področja prilagajanja nanje. Žal moramo danes, zaradi desetletij napačnih odločitev, sprejeti dejstvo, da bodo različne naravne katastrofe postale neizogiben del naše bližnje prihodnosti. Posledice je nujno sanirati, hkrati pa moramo biti v največji možni meri pripravljeni na takšne dogodke tudi v zelo bližnji prihodnosti. Treba je povezati različne stroke in različna področja upravljanja, da se zagotovijo sistemske rešitve pri preprečevanju nesreč, organizaciji pomoči in sanaciji ter kriznem komuniciranju v primeru, ko pride do katastrof. Področje je bilo predolgo zanemarjeno in čas je, da pride na vrh politične agende.

Pretresljivi prizori iz Strug v občini Luče. Veliko tveganje za okolje po mnenju stranke Vesna predstavlja prav popoplavna obnova.
Facebook/Spodnje Struge


Naprej promet. Tranzit nekaterim prinaša ekonomsko korist, nam vsem pa pušča posledice. Množica tovornega in avtomobilskega prometa pomeni kopico izpustov CO2 in trdnih delcev. Tak promet nam preprečuje, da bi izstopili iz dobe fosilnih goriv, povzroča nekaj sto smrti zaradi slabega zraka na leto in večino gospodinjstev dela bolj revne zaradi velikih stroškov povezanih s prevozom. Na tem področju je bilo storjenega bistveno premalo.
Energetika. V javnosti se navijaško in enostransko predstavlja ideja o nujnosti gradnje JEK2. Gre za projekt, ki ni ne varen, ne brezogljičen in ne zelen odgovor na prihodnje energetske potrebe Slovenije. Poleg tega je finančno prevelik za Slovenijo. Preseneča nas, da vlada ne prepoznava potenciala OVE - če že ne iz okoljskega pa vsaj iz finančnega vidika - evropska sredstva za OVE kot tudi nujno nadgradnjo omrežja so na voljo, med tem ko EU projektov gradnje jedrske infrastrukture ne sofinancira niti ne kreditira več. Tako finančni kot okoljski dolg JEK2 bo bremenil predvsem prihodnje generacije. Večgeneracijski projekti, kot je izgradnja JEK2, si zaslužijo strokovno neodvisen in konservativen pristop, mednarodno sodelovanje s sosedi, povsem odprto in demokratično soodločanje državljanov, ne pa nove zakonodaje, ki bo omogočila, da že jutri začnemo graditi nekaj, česar se kasneje nikoli, na noben način ne da več popraviti, spremeniti, si premisliti. Res je, da že danes vemo, da bo za sprejem take odločitve potreben referendum. A za izvedbo tega je treba zagotoviti nepristransko in strokovno razpravo ter ljudem predstaviti argumente za in proti, kar pa do danes ni bilo enakovredno naslovljeno.
Kmetijstvo in prehrana. Naš sistem oskrbe s hrano sloni na vedno večji intenzifikaciji in specializaciji kmetijstva, kjer je velika večina dobička daleč stran od kmetij in imajo največ koristi predvsem agro-kemična industrija in velike trgovske verige. Intenzivne oblike kmetijstva z odvisnostjo od mineralnih gnojil, sintetičnih pesticidov in uvoza krme, vodijo tudi v Sloveniji do prevelikih okoljskih obremenitev: onesnaženje pitne vode z nitrati in pesticidi, izguba biotske pestrosti, onesnaženje zraka z amonijakom, velik prispevek k emisijam toplogrednih plinov. Hkrati intenzifikacija kmetijstva uničuje osnovne proizvodne vire kmetov: zdrava tla in opraševalce, pa tudi lastno zdravje kmetov z izpostavljenostjo kemičnim pesticidom. Zavzemamo se za podporo kmetijam pri prehodu k praksam, ki so v sozvočju z biotsko pestrostjo, varstvom tal in omogočajo prilagajanje kmetijstva na podnebno krizo. Kmetijska politika v Sloveniji mora široko podpreti ekološko kmetijstvo in širše okolju prijazne tehnologije. Na ravni EU bi morala Slovenija na tem področju odločno nastopiti proti rabi glifosata, za omejitev rabe fitofarmacevtskih sredstev ter proti uredbi o novih genomskih tehnikah, ki na veliko odpira vrata GSO (ob rahljanju predpisov na področju označevanja) celo na račun opuščanja avtohtonih sort. S predajo monopola nad semeni velikim korporacijam izgubljamo svojo prehransko suverenost.

Kaj pa v predlaganem zakonu o obnovi ni v skladu z nastajajočim podnebnim zakonom?

Zavedamo se nujnosti ZORF, a vendarle bi ga lahko uskladili s temeljnimi načeli podnebnega zakona, četudi je ta šele v pripravi. Med investicijami, ki jih predlaga ZORF in ki predstavljajo visoko tveganje za doseganje podnebnih ciljev, najbolj izstopa izgradnja cestno infrastrukturnega projekta oziroma izgradnja 3. razvojne osi (68. člen). Opozarjamo predvsem na to, da ZORF v nobeni določbi ne zavezuje investitorjev, da morajo načrtovane investicije temeljiti na načelih, da se »ne škoduje bistveno« (ang. DNSH – do no significant harm) in da krepijo podnebno odpornost infrastrukture. Bojimo se, da bomo z ZORF ponavljali nepopravljive napake iz preteklosti, ki so rezultirale v zgrešenih investicijah kot npr. prednostno vlaganje v izgradnjo cest in ob tem zanemarjanje železniške mreže, kar vodi v t. i. učinek zaprtega sistema (ang. lock-in-effect), ki preprečuje uvajanje energetsko bolj učinkovitih in manj potratnih tehnologij; TEŠ6; kanal C0 ipd. Zato predlagamo, da pristojno ministrstvo vzpostaviti uspešen učinkovit mehanizem upravljanja z javnimi in zasebnimi finančnimi viri za obnovo in razvoj, na način, da bodo vsi razpoložljivi viri naloženi strateško in trajnostno.

Kaj bi morala vsebovati strategija podnebnih sprememb?

Načrt oz. strategija prilagajanja na podnebne spremembe bi morala vsebovati podrobnejše izvedbene ukrepe na področju vseh sektorjev in politik. Za začetek bi moral dokument izražati jasno in ambiciozno vizijo, poleg ukrepov za zmanjšanje emisij (ki jih sicer naslavja tudi NEPN) je pomembno tudi, da se pripravijo ukrepi za zaščito pred ekstremnimi vremenskimi dogodki. Vsebovati mora jasne ukrepe za prenehanje uporabe fosilnih goriv. Potrebujemo datum popolne opustitve fosilnih goriv in jasen načrt, kako bomo to izvedli. Tak načrt mora postati neke vrste družbena pogodba in “podnebna ustava”. Ne more iti le za projekt vlade, ampak mora iti za široko družbeno zavezo. Brez tega sploh ne bo šlo. Ob tem potrebujemo tudi načrt prilagajanja na podnebne spremembe. Te niso prihodnost, ampak so sedanjost, zato moramo že danes vedeti, kako se bomo spopadali z vročino, ujmami in spremembami v naravnem okolju. Žalosti nas, ker z vsem tem odlašamo. Namreč, države, ki bodo vodilne pri teh spremembah bodo ostale ali postale najbolj razvite in v njih se bo najboljše živelo. Slovenija vse bolj zamuja, zato bi že morala začeti s hitrim tekom prilaganjanja. Pri pripravi strategije podnebnih sprememb je pomembno, da se upoštevajo različni vidiki, vključno z okoljskimi, gospodarskimi, družbenimi in političnimi vidiki. Strategija mora biti zasnovana tako, da je čim bolj učinkovita in hkrati sprejemljiva za vse deležnike, izvedba pa bi morala biti odgovornost vseh deležnikov, vključno z vlado, podjetji, nevladnimi organizacijami in posamezniki.

Kako ocenjujete nedavni podnebni vrh COP28 in številne vladne delegacije, ki so se zgrinjajle v naftna središča, kjer so pri opuščaju fosilnih goriv sprejeli dogovor s figo v žepu, saj v njem ni omembe njihove odprave, temveč le poziv k prehodu od uporabe fosilnih goriv.

Že lokacija dogodka ni vzbujala optimizma in morda je zato razočaranje celo manjše, kot bi moralo biti. Fosilna goriva je treba opustiti, a vsak podnebni vrh prinese nov način zavlačevanja. Kljub slabim obetom, je nekaj sklepov vrha COP28 vendarle korak v pravo smer. Podnebni vrh je prvič v zgodovini določil pot k postopni opustitvi nafte, premoga in plina. To je sprejemljiv kompromis na poti k ukinitvi fosilnih goriv, kar pa ni dovolj.

Letošnji podnebni vrh je prvič v zgodovini določil pot k postopni opustitvi nafte, premoga in plina.
Profimedia
Treba je določiti jasne in zavezujoče roke za opuščanje fosilnih goriv. Že v tem desetletju bo treba pospešiti opuščanje fosilnih goriv v energetiki, potrojiti bo treba energijo iz trajnostnih virov in podvojiti energetsko učinkovitost. Predvsem pa od držav zahtevati, da sledijo danim zavezam in jih prelijejo v nacionalne strategije in zakonodajo, s čimer imamo težave tudi v Sloveniji.

Dodatno bi kot presenečenje tega zasedanja izpostavili stališče predsednice Republike Slovenije, ki se je zavzela za krepitev jedrske energije napram OVE in to v času, ko pri nas razprava o tem še poteka.

Katera država v EU pa je med vodilnimi pri podnebnih zavezah? Bi ji lahko in morali slediti?

Države so različno uspešne, za Slovenijo pa ni najbolj pravilno, da se primerjamo z Irsko ali državami zahodne Evrope. Švica, čeprav ni v Evropski uniji, ima zelo podobno izhodišče za oblikovanje podnebnih ukrepov kot Slovenija. Je alpska država, tako kot Slovenija, nima tisoče hektarov razpoložljivih zemljišč, kot jih nimamo mi, zato je težko umeščati stvari v prostor. A tam so se odločii na referendumu, da želijo državo, ki svoje podnebne zaveze gradi na obnovljivih virih energije in bodo kmalu kot prvi v Evropi to tudi dosegli. Pri nas je problem, saj nimamo jasne vizije, vsaka vlada daje obljube, nobena jih ne izpolni in gremo vsakič spet od začetka. Pred 30 leti so nam obljubljali, da bomo druga Švica, a dober primer, kje je razlika med nami je točno tukaj: v Švici so se na referendumu spraševali, kakšno državo si želijo, mi pa se bomo ali si želimo nuklearko 2 ali ne.
Za to, kako visoka sredstva in težki napori so potrebni, da se popravi napačne ali zamujene odločitve iz preteklosti, pa je dober primer Nemčija. To, kolikor dajejo v omrežja in OVE (trenutno so rekorder v Evropi), je lahko vzor vsem, pa če še tako poslušamo floskule o njihovi zgrešeni podnebni politiki. Preteklih 20 let so vse stavili na obljubo zanesljivih, poceni (kar jim je obljubila Rusija) in čistih (plin) energentov. Z vojno v Ukrajini se je izkazalo, da dobave niso zanesljive, naenkrat niso bile poceni in vse meritve so pokazali, da je tudi najbolj čisti plin še vedno treba kurit.

Ali nam časa v Sloveniji zmanjkuje? K čemu bi morali pristopiti najprej in takoj?

Nujno se moramo posvetiti ukrepom za racionalnejšo rabo energije zlasti na področjih industrije, prometa in javnih stavb. Tu imamo velike rezerve. Pomoč industriji bi bila tudi pomoč, da bi ta postala naprednejša, učinkovitejša in bolj donosna. Treba je pospešiti uporabo obnovljivih virov energije. Imamo izjemen potencial za sončno energijo in nekaj možnost za izrabo veterne energijo. Ves ta potencial resnično moramo uporabiti. Posvetiti se je treba različnim načinom hranjenja energije in izboljšati energetsko omrežje.

Prenehati moramo z uporabo odpisanih starih tehnologij. Kurjenje fosilnih goriv, avtomobilski promet z motorji na fosilna goriva in vztrajanje na neracionalnih jedrskih projektih ni samo vztrajanje na preteklosti, temveč je vztrajanje na zastrupljanju okolja in ljudi. Je vztrajanje na poti v ekonomsko revščino in sprijaznjenje z vedno novimi naravnimi katastrofami. Zeleni prehod je lahko velika priložnost, da postanemo ena izmed najbolj razvitih držav, Če bomo tole razumeli in hitro ukrepali. Nehajmo sanjati o novi nuklearki z denarjem, ki ga nimamo in bo zgrajena v najboljšem primeru čez 25 let. To ni nobena varna energija, še manj samooskrbna, saj je brez ruskega ali ameriškega urana nuklearka le velik objekt. Lahko pa jutri začnemo denar, ki je v EU na voljo, porabljati za posodobitev omrežij, da se bomo lahko vsi priklopili na omrežje s sončnimi elektrarnami, da bo potem vsako gospodinjstvo plačevalo pol manj za elektriko in hkrati ne onesnaževalo. 

V stranki Vesna se zavzemajo za sončne elektrarne.
Profimedia
Hkrati menimo, da se moramo resno lotiti nove kmetijske politike. V osnovi zagovarjamo dejstvo, da mora biti kmet ustrezno plačan, ob svojem delu pa ne zastrupljati okolja in škodovati naravi. Hrana bo vedno dražja, zelo slabo pa je, da bo dražja slaba uvožena hrana, namesto ekološka in lokalna. Zdi se nam pomembno, da prehransko politiko nastavimo na novem imenovalcu, ki daje prednost ekološkemu in upošteva podnebne spremembe.

V zadnjem letu nas je narava izrazito opomnila, da si pred novodobnimi podnebnimi pojavi ne smemo več zatiskati oči. Katastrofalne poplave so nam prinesle finančno obvezo za več let v prihodnosti, poletne suše klestijo pridelek. Podnebnim neprilikam se bomo tudi v prihodnje težko izognili, kaj pa še lahko sploh storimo?

Glede na to, da bodo ekstremni vremenski pojavi postali stalnica v obliki poplav in suš, kar bo vplivalo na naš življenjski prostor, gozdove in gospodarstvo pa moramo:
1. Oblikovati načrt prilagajanja podnebnim spremebam, s konkretnimi cilji in akcijskim načrtom.
2. Uresničevati (mednarodno) dane zaveze številnih že sprejetih dokumentov - iz papirja v prakso.
3. Urejati področja, ki smo jih predstavili zgoraj in predstavljajo ta hip ključno varnostno infrastrukturo Slovenije - to je odportnost na posledice podnebnih sprememb, energetska in prehranska samooskrba.

Pridelek uničujejo neurja, poplave in suša.
Jure Kljajić

Stranka Vesna bo prihodnje leto junija sodelovala tudi na volitvah za evropski parlament. V tem trenutku iščejo prepoznavne, kredibilne in zaupanja vredne kandidate za oblikovanje liste za nastop na evropskih volitvah. 

Zadnja razkritja

19. 5. 2024

20240418_125151

Ugledni voditelj Deutsche Welle o dvigu skrajne desnice v Evropi

»Rastoča neenakost, dvig cen življenjskih potrebščin, vzpon nove generacije, ki misli, da bo revnejša od prejšnje ... Vse to so veliki izzivi, a zdi se, da jih evropski politiki ne rešujejo. Skrbi jih, da se bo na volitvah dobro odrezala skrajna desnica. Morda pa so ravno njihove politike in manko rezultatov krivi, da se ljudje obračajo k skrajni desnici.« Ugledni voditelj BBC in Deutsche Welle, 73-letni Tim Sebastian, ki je pred kamero gostil večino predsednikov držav in vlad sveta, je za preiskovalno.si spregovoril o evropskih volitvah. Kaj pričakuje od bodočih novih poslancev? Pionir prepoznavne pogovorne oddaje Hardtalk je spregovoril o korupciji in servilnosti do lobijev.

Preberi več

17. 5. 2024

kojima1

Kojima žali in ustrahuje z odvetnikom

Nekdanja dopisnica RTV Nina Kojima, ki je zadržala drago tehnično opremo RTV Slovenija, kar so na nacionalni televiziji potrdili za naš medij, nam je po objavi članka preko odvetnika poslala zahtevo za popravek. V njem pa so navedene neresnice.

Preberi več

16. 5. 2024

SODISCE4

Bogate nagrade za politične in gospodarske botre iz kroga SD

Lobiji v SD ščitijo najemodajalce, pravijo naši viri o izplačevanju visokih zneskov najemnim vplivnežem iz politike in gospodarstva, ki svoje prostore oddajajo za potrebe pravosodja. Med temi je prominenten član SD in kranjski župan Matjaž Rakovec. Z državo služijo tudi sive eminence z levega političnega pola, kot sta rdeči direktor Herman Riglenik in hišni odvetnik države Uroš Ilić. Ministrici Andreji Katič se 5 milijonov evrov vrženih stran za najemnine vseeno zdi bolj racionalno in gospodarno, kot če bi za enak denar obnovili stavbo na Litijski 51.

Preberi več

Naroči se na naše e‑novice

Zahvaljujemo se vam za prijavo.

Na vaš e-naslov boste prejeli potrditveno sporočilo.

Prišlo je do napake. Preverite podatke v obrazcu in poskusite ponovno.

Teme